Jak otworzyć sklep internetowy?

UWAGA! TO JEST ARTYKUŁ PREHISTORYCZNY!
Ten artykuł powstał w 2007 roku. Zachęcamy do zapoznania się z nową wersją artykułu:
Sklep internetowy - Czy warto, jak go otworzyć, jak się reklamować, gdzie sprzedawać?

Co jest potrzebne do prowadzenia sklepu internetowego?


  • Aby założyć sklep internetowy musisz prowadzić działalność gospodarczą
  • Musisz posiadać bazę towarową, bądź kontakty z dostawcami towarów do Twojego sklepu
  • Powinieneś posiadać umowy z firmami kurierskimi, które będą dostarczać sprzedawane przez Ciebie towary
  • Powinieneś zapoznać się z regulacjami prawnymi dotyczącymi handlu elektronicznego
  • Powinieneś posiadać umowy z firmami pośredniczącymi w płatnościach elektronicznych
  • Musisz posiadać konto www z bazą danych na zdalnym serwerze bądź własny serwer www z bazą danych
  • Musisz posiadać oprogramowanie sklepu
  • Musisz posiadać domenę (nazwę internetową)
  • Musisz posiadać dostęp do internetu i komputer
  • Musisz poświęcić sporo czasu na przygotowanie dobrej oferty
  • Musisz zadbać o reklamę i pozycjonowanie
  • Powinieneś od razu rozejrzeć się za kasą fiskalną

W dalszej części felietonu postaram się wytłumaczyć Państwu na czym polega prawie każdy z wyżej wymienionych punktów.



Działalność gospodarcza


Jeżeli prowadzisz już działalność gospodarczą lub jesteś w spółce to gratulacje! Pierwszy krok za Tobą. Nie oznacza to jednak, że możesz opuścić ten rozdział, gdyż musisz zaktualizować swoje dane - przede wszystkim NIP oraz PKD w urzędzie gminy. Wszystkich pozostałych zapraszam do uważnej lektury.

Po pierwsze nie ma sposobu na ominięcie tej procedury. Każdy kto prowadzi sklep internetowy prowadzi działalność handlową, a co za tym idzie musi odprowadzać z tego tytułu podatki.
VAT-u nie ma co się obawiać - i tak zawsze płaci klient końcowy. Podatek dochodowy - no cóż tak to już jest w naszym pięknym kraju, że zabierają sporą część tego co zarabiamy i zrozumieć już naprawdę nie mogę czemu jest on zależny od dochodu. Ale nie o tym dzisiaj będzie - najbardziej co może nas zaboleć do wszelkiego typu obowiązkowe składki - czyli w skrócie ZUS, który wg mnie jest pasożytem, który zabija polską gospodarkę. Zatrudniając siebie samego stajemy na dzień dobry z kosztem ok. 700 zł miesięcznie niezależnie czy zarobimy czy nie.

W każdym razie.
Aby założyć działalność gospodarczą należy odwiedzić kilka instytucji:

  • Urząd gminy ( miasta )
    W urzędzie gminy należy załatwić wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej składa się w miejscu zamieszkania, a nie w miejscu, w którym będzie prowadzona działalność gospodarcza. Gmina na termin na wydanie decyzji 14 dni.
    Jeżeli chcesz zarejestrować spółkę cywilną również załatwiasz to w gminie - uwaga... każdy wspólnik rejestruje się w urzędzie tej gminy, w której mieszka.
    Jeżeli miałaby to być spółka innego typu, należy rejestrować ją już w Krajowym Rejestrze Sądowym.

    Aby złożyć wniosek, musisz zgłosić zakres działalności czyli tzw. PKD
    Aby prowadzić sklep internetowy musisz wybrać sprzedaż wysyłkowa: numer PKD to 52.61.Z
    Oprócz sprzedaży wysyłkowej musisz również zadeklarować czym będziesz handlował czyli np. sprzedaż detaliczna odzieży czy sprzedaż detaliczna urządzeń gospodarstwa domowego. W każdym urzędzie dostępny jest aktualny spis PKD w formie drukowanej i jest on udostępniany do wglądu interesantom, więc spokojnie można poświęcić i zaplanować przynajmniej godzinę na przestudiowanie go i zapisanie numerów PKD którymi będziemy się posługiwać. W razie wątpliwości urzędnik na pewno doradzi które PKD wybrać.
    Oczywiście wpis jest płatny! Ta przyjemność kosztuje około 100 zł a każda późniejsza modyfikacja ok. 50 zł. Więc moim zdaniem lepiej od razu wpisać więcej niż mniej.

    Kolejną rzeczą która będzie Ci potrzebna w urzędzie to dowód osobisty (PESEL).
    Musisz także podać datę rozpoczęcia działalności, ale spokojnie... jeżeli przedłuży Ci się czas organizacji i nie chcesz płacić ZUS-u, możesz w każdej chwili poprawić datę rozpoczynania działalności.

    Będziesz musiał też podać nazwę firmy. Proponuję w tym miejscu dobrze się zastanowić a najlepiej zrobić wywiad wśród przyjaciół odnośnie propozycji nazwy dla Twojej firmy. Warto również zorientować się, czy domena o takiej nazwie nie jest już zajęta.
    Jeżeli rejestrujesz się jako osoba indywidualna to musisz pamiętać, że w nazwie firmy musi widnieć Twoje imię i nazwisko.
    Nie można podawać nieprawdziwego imienia bądź nazwiska.
    Nie można podawać nieprawdziwego przedmiotu działalności albo jej miejsca itp.
    Nazwa naszej firmy powinna odróżniać się od nazw firm innych przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność na tym samym rynku.

    Czasami na prowadzenie niektórych działalności czy sprzedawanie niektórych artykułów niezbędna jest koncesja bądź zezwolenie. Odnośnie rzeczy tych należy zapoznać się z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, gdzie będzie napisane, które typy działalności wymagają zezwolenia. W ustawie też są wskazane organy państwowe, które zezwolenia dla danej działalności wydają.

    Urząd gminy może odmówić wpisu do ewidencji tylko wtedy, gdy:
    - zgłoszenie dotyczy działalności gospodarczej nieobjętej przepisami ustawy,
    - zgłoszenie zawiera braki formalne, które mimo wezwania nie zostały usunięte w wyznaczonym terminie,
    - prawomocnie orzeczono zakaz wykonywania przez Ciebie określonej w zgłoszeniu działalności gospodarczej
    - nie posiadasz uprawnień, zezwoleń bądź licencji na prowadzenia działalności danego typu.


  • Urząd statystyczny
    W urzędzie statystycznym należy złożyć Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej RG-1.
    Na podstawie tego wniosku otrzymujemy REGON.
    Zaświadczenie otrzymujemy w ciągu jednego tygodnia.
    Złożenie wniosku i otrzymanie zaświadczenie jest bezpłatne.

    Aby złożyć wniosek będziemy potrzebować:


  • Urząd skarbowy
    Jeżeli jeszcze nie posiadasz numeru NIP, to musisz złożyć wniosek o nadanie takiego numeru.
    Jeżeli posiadasz już numer NIP to musisz złożyć wniosek o aktualizację numeru. Oczywiście numer Ci się nie zmieni, tylko pewne dane zostaną zaktualizowane.
    Jeżeli planujesz eksport bądź import produktów z poza granic Polski niezbędny Ci będzie europejski NIP. Sprowadza się to do tego, że nasz NIP jest poprzedzany literkami PL i zapisywany bez rozdzielających myślników.

    Aby uzyskać NIP musisz złożyć wniosek NIP-1 (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą), bądź NIP-2 (osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej) + odpowiednie załączniki

    Należy złożyć deklarację VAT-R (zgłoszenie rejestracyjne) oraz jako załącznik VAT-R/UE (informacja dotycząca obowiązku podatkowego w zakresie transakcji wewnątrz wspólnotowych)
    I znów należy opłacić rejestrację ok. 150 zł.

    Należy wybrać formę płatności podatku od dochodu:

    - podatek wg skali progresywnej - 19% 30% 40%
    - stawka liniowa 19% od dochodu - wymagane oświadczenie
    - podatek płacony od przychodu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - wymagane pisemne oświadczenie
    - podatek płacony od przychodu w formie karty podatkowej - wymagane złożenie PIT-16 na podstawie którego urząd wyznaczy kwotę ryczałtu

    Oczywiście nie będę poruszał sytuacji w której jesteśmy upoważnieni do zwolnienia z VAT.

    Jeżeli będziemy prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, należy dokonać rejestracji dla celów akcyzy.
    Uwaga! Zgłoszenie należy złożyć do urzędu celnego - nie skarbowego!

  • Bank
    Po pierwsze, nie ma jasno w przepisach napisane, że przedsiębiorca musi posiadać konto bankowe, więc ten krok jest nieobowiązkowy. W praktyce wychodzi jednak, iż konto bankowe musimy posiadać, np. by opłacać składki ZUS, które mamy obowiązek opłacać bezgotówkowo.
    Nigdzie również nie znalazłem zapisu, że musi to być konto dla firm - wg. mnie można założyć zwykłe konto osobiste, które jest znacznie tańsze i często zawiera o wiele więcej funkcjonalności od konta dla firm. Istnieje jednak pewna przeszkoda, na którą napotkali się moi znajomi. W ZUS czy też urzędach skarbowych, czepiają się bezlitośnie, że nie jest to konto dla firm. W związku z tym kalkulując czas, który można spędzić w US sprawia iż jest to nieopłacalne. Zawsze można założyć konto internetowe dla firm, które powinno być tańsze niż kilkadziesiąt złotych miesięcznie albo nawet za darmo.

    Aby założyć konto w banku potrzebujesz posiadać przede wszystkim pieczątkę. Wydaje mi się, że nie jest ona wymagana dla firmy, i w banku chyba również nie, ale moim zdaniem mnie lepiej jest ją wyrobić od razu.
    Jest to koszt ok 50 zł.

    Aby podpisać umowę z bankiem, bank będzie potrzebował od Ciebie:
    - pieczątkę i (opcjonalnie)
    - dowód osobisty
    - zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności ( do wglądu )
    - kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności
    - dokument potwierdzający nadanie REGON (do wglądu ),
    - kopia dokumentu potwierdzającego nadanie REGON
    - zaświadczenie o nadaniu NIP (do wglądu)
    - kopia zaświadczenia o nadaniu NIP
    - koncesje (opcjonalnie, jeżeli takie są wymagane)
    - umowa spółki, statut, aktualny odpis z rejestru sądowego ( w przypadku spółki )

  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych - ZUS
    Do urzędu skarbowego należy się zgłosić w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności. Oznacza to w praktyce, że do ZUS zgłaszasz się dopiero, gdy pozałatwiasz wszelkie sprawy związane z działalnością i zmierzasz właśnie ruszyć pełną parą.

    W ZUS musisz złożyć następujące wnioski:
    - ZUS ZFA - zgłoszenie płatnika składek - osoba fizyczna
    - ZUS ZPA - zgłoszenie płatnika składek - osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej
    - ZUS ZUA - zgłoszenie do ubezpieczeń osoby ubezpieczonej (jeżeli opłacamy składkę obowiązkowo )
    - ZUS ZZA - zgłoszenie do opłaty tylko składki zdrowotnej ( jeżeli nie mamy obowiązku opłacania składek emerytalnych i rentowych)

    Masz obowiązek płacenia składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne chyba że:
    - płacimy obowiązkowo składki z innego tytułu
    - prowadząc firmę, jednocześnie pracujemy i z umowy o pracę dostajemy większe wynagrodzenie niższe niż minimalne.


Baza towarowa


Musisz zadbać o towary sprzedawane w sklepie. Możesz wybrać dwie opcje.
  • będziesz kupował towary i przetrzymywał je w magazynie
  • będziesz kupował towary w miarę potrzeb i zależnie od tego co zamówią klienci

Obydwa sposoby posiadają wady i zalety

Posiadanie towarów w magazynie.

Zalety:
Jeżeli będziesz kupował najpierw towary i dopiero je sprzedawał masz gwarancję, że klient zamawiając produkt otrzyma go bardzo szybko, co zwiększy jego zadowolenie.
Masz pewność, że przedstawiając cenę w sklepie na pewno zarobisz tyle ile chcesz.
Masz pewność, że to co zamówi klient będzie zawsze dostępne.

Wady:
Konieczność posiadania magazynu, a w związku z tym zwiększone koszty prowadzenia działalności.
Musisz pilnować i aktualizować stany magazynowe w sklepie internetowym (podczas zakupu towarów, bo podczas sprzedaży odbywa się to zazwyczaj automatycznie)
Musisz wyłożyć spore pieniądze na start, by zakupić sprzedawany towar.

Kupowanie towarów w zależności od zamówień klienta.

Zalety:
Nie musisz posiadać magazynu, a co za tym idzie nie zwiększasz kosztów prowadzenia działalności.
Nie musisz dbać o stany magazynowe na sklepie, gdyż nie są one potrzebne.
Nie musisz wykładać na początek dużej ilości kapitału na zakup sprzętu - kupujesz tylko wtedy, gdy klient zamówi produkt.

Wady:
Nie masz gwarancji na ceny zakupu towarów, a co za tym idzie twój zysk ze sprzedaży może czasami być mniejszy bądź nawet możesz być stratny.
Musisz stale monitorować ceny twoich dostawców towarów, aby szybko reagować na ewentualne zmiany cen u dostawców.
Może zdarzyć się sytuacja, że nie będziesz w stanie dostarczyć klientowi zamówionego produktu, bo nie będą go posiadali Twoi dostawcy.

Niezależnie od metody którą wybierzesz, dobrze by było abyś znalazł sobie dostawców towarów, które będziesz oferował klientom. Najlepiej jeżeli będą to bezpośrednio producenci, gdyż będziesz mógł wtedy oferować ceny konkurencyjne, bądź takie same jak konkurencja.
Powinieneś mieć bazę wielu dostawców, by nie być zależnym tylko od jednego.



Przesyłki


Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, musisz posiadać kontakty z firmami wysyłkowymi, bądź posiadać własną flotę samochodów dostawczych.
Wybór sposobu dostarczenia towarów dla klientów będzie raczej prosty. Zazwyczaj nie opłaca się dostarczać produktów osobiście. Jest to opłacalne tylko przy bardzo dużej sprzedaży i gdy sprzedaż ma charakter regionalny, np. sklep z żywnością sprzedawaną w obrębie jednego miasta.
W związku z czym, zakładając że charakter Twojej działalności będzie ogólnopolski, to wybierzesz opcję firm kurierskich. Z firmami tymi często można podpisać umowy, w których będziesz płacił mniej niż standardowi klienci tych firm. Oczywiście na pewno będzie to zależało od ilości przesyłek. Dlatego gdy nagle zwiększy się drastycznie sprzedaż w Twoim sklepie, spróbuj renegocjować taką umowę.

Zawsze można także dodać opcję przesyłki poprzez Pocztę Polską, która jest znacznie tańsza od przesyłek kurierskich ale również znacznie wolniejsza.

Jeżeli posiadasz siedzibę, którą będzie można przerobić lub stworzyć w niej punkt wydawania, możesz także dać klientowi opcję odbierania przesyłki bezpośrednio w siedzibie sklepu internetowego.

Reasumując możesz dać klientowi następujące możliwości przekazania przesyłek
- Poczta Polska
- Przesyłka kurierska
- Transport Sklepu (własny)
- Odbiór osobisty

Regulacje prawne


Ten rozdział będzie dość długi. Od razu zaznaczam, iż na chwilę obecną jest on nie dokończony.

Jakie informacje muszą być zawarte w sklepie:
1/. wszystkie dane podmiotu prowadzącego sklep internetowy: nazwa, adres siedziby, NIP, REGON , KRS w przypadku spółek
2/. regulamin sklepu

Jakie informacje muszą znaleźć się w regulaminie sklepu:
1/. zakres świadczonych usług drogą elektroniczną
2/. rodzaj świadczonych usług drogą elektroniczną
3/. warunki świadczenia usług drogą elektroniczna
4/. warunki zawarcia umowy sprzedaży
5/. warunki rozwiązania umowy sprzedaży
6/. procedura postępowania w przypadku reklamacji produktów
7/. procedura postępowania w przypadku zwrotu produktów i prawie odstąpienia od umowy (zazwyczaj 10 dni)
8/. zasady zapłaty za towar

GIODO
Niektóre bazy danych wymagają rejestracji w GOIDO. Jeśli chodzi o sklepy internetowe, to jeżeli wykorzystujesz dane klientów tylko do realizacji zamówienia (wystawienie faktury, rachunku , wysłanie przesyłki) złożonego przez klienta, to nie masz obowiązku rejestracji bazy danych w GOIDO.

Kasy fiskalne:
[ w przygotowaniu]

W ostatnim rozdziale tego felietonu "Przydatne linki" znajdują się linki do ustaw, które bezpośrednio oraz pośrednio tyczą się prowadzenia sklepów internetowych.
Sukcesywnie będę aktualizował ten rozdział na ich podstawie.



Płatności


Aby zadowolić klientów sklepu powinieneś dać mu wybór z jak największej liczby sposobów płatności.

Przelew na konto (przedpłata na konto)
Podajesz dane do konta na które mają zostać przelane pieniądze wraz z tytułem przelewu, który zazwyczaj jest numerem zamówienia.

Za pobraniem
Wysyłasz klientowi paczkę za pobraniem. Klient w momencie otrzymania paczki płaci za nią. (Najczęściej wybierana opcja przez klientów sklepów internetowych)

Płatność kartą kredytową.
Klient opłaca wartość zamówienia w momencie składania bądź potwierdzenia zamówienia, przy pomocy karty kredytowej, którą można płacić w internecie.
Aby twój sklep mógł oferować płatności kartami kredytowymi musisz podpisać umowę z firmą pośredniczącą tego typu transakcje. Techniczne rozwiązania powinieneś pozostawić firmie, która wykonuje dla Ciebie oprogramowanie sklepu, bądź, jeżeli korzystasz ze znanego, gotowego oprogramowania, taki moduł do płatności kartami może już istnieć i konieczne będzie już tylko podpięcie go do sklepu.
Spis przykładowych firm zajmujących się pośredniczeniem, znajdziesz w rozdziale "Przydatne linki".

Płatności elektroniczne.
Klient opłaca wartość zamówienia w momencie składania bądź potwierdzenia zamówienia, wykorzystując znane serwisy płatności elektronicznej. Będziesz musiał
Aby twój sklep mógł oferować płatności elektroniczne, będziesz musiał podpisać umowę z firmą pośredniczącą w tego typu transakcjach. Techniczne rozwiązania powinieneś pozostawić firmie, która wykonuje dla Ciebie oprogramowanie sklepu, bądź jeżeli korzystasz ze znanego gotowego oprogramowania, taki moduł do płatności elektronicznych może już istnieć i konieczne będzie już tylko podpięcie go do sklepu.
Spis przykładowych firm zajmujących się pośredniczeniem, znajdziesz w rozdziale "Przydatne linki".

Płatności SMS
Klient opłaca wartość zamówienia w momencie składania bądź potwierdzenia zamówienia, poprzez wysłanie SMS. ( wykorzystywane tylko w specyficznych sklepach oferujących np. dzwonki do telefonów, tapety, artykuły, statystyki) .
Aby twój sklep mógł oferować płatności poprzez SMS, będziesz musiał podpisać umowę z firmą pośredniczącą w tego typu transakcjach. Techniczne rozwiązania powinieneś pozostawić firmie, która wykonuje dla Ciebie oprogramowanie sklepu, bądź jeżeli korzystasz ze znanego gotowego oprogramowania, taki moduł do płatności poprzez SMS może już istnieć i konieczne będzie już tylko podpięcie go do sklepu.
Spis przykładowych firm zajmujących się pośredniczeniem, znajdziesz w rozdziale "Przydatne linki".

UWAGA!
Ostatnie trzy sposoby płatności wiążą się z pobieraniem przez firmy pośredniczące prowizji od każdej transakcji. Musisz się dokładnie dowiedzieć jakie prowizje będą pobierane, gdyż będziesz musiał je uwzględnić w swojej cenie w sklepie.
Płatności kartami kredytowymi, czy inne formy płatności elektronicznej to zazwyczaj nie więcej niż 3% wartości zamówienia + kilkadziesiąt groszy za transakcję.
Jeśli chodzi o SMS to zazwyczaj jest to około 70% wartości SMS, z tym że z tego co się orientuję, uzyskanie przychodu z tytułu takiego SMS jest już rozliczone i nie musisz płacić żadnych podatków od niego. [jeszcze to sprawdzę i na pewno napiszę]

Konto www / serwer www


Posiadanie konta www jest niezbędne przy prowadzeniu sklepu internetowego.
Jest to miejsce, w którym fizycznie będzie znajdowało się oprogramowanie sklepu oraz jego baza.
Masz kilka możliwości.

Możesz wykupić konto www w firmie, które oferuje usługi hostingowe - zwykle kosztuje to kilkaset złotych rocznie.
Koto takie ma ograniczoną ilość miejsca i często ograniczony transfer roczny.
W przypadku sklepu internetowego konto takie powinno posiadać przynajmniej 1 GB miejsca (przede wszystkim na wysokiej jakości zdjęcia)
oraz bardzo dużą wartość ograniczenia transferu rocznego, albo najlepiej wcale.
Konto powinno obsługiwać php (bądź asp, jednak ze względu na popularność pierwszej technologii skupimy się na niej).
Konto powinno posiadać możliwość zagnieżdżania plików "crone" (do wywoływania funkcji w określonych odstępach czasowych)
Konto powinno posiadać bazę lub bazy danych MySQL.
Konto powinno posiadać możliwość szyfrowanego połączenia poprzez protokół SSL.

Możesz wykupić serwer dedykowany, który będzie stał u któregoś z dostawców takich usług.
Dostawcy mogą zaoferować różne konfiguracje takich serwerów - od prędkości procesora, pamięć RAM, do wielkości dysku twardego.
Wykupując serwer dedykowany masz pewność, że żaden inny użytkownik tej firmy nie będzie posiadał swoich danych na "twojej" maszynie.
Zazwyczaj dostajesz własny numer IP.
Nie masz żadnego ograniczenia jeśli chodzi o roczny transfer danych.
Możesz zainstalować sobie dowolny system operacyjny, ale zazwyczaj dostawca takiego serwera dostarcza oprogramowanie do niego.
Masz możliwość dowolnej konfiguracji systemu itd.
Rozwiązanie takie są wymagane tylko i wyłącznie w olbrzymich sklepach internetowych, bądź w sklepach internetowych w których ruch przekracza wszelkie standardy.
Koszt serwera wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Możesz postawić swój własny serwer w swojej siedzibie. Wiąże się z tym kilka utrudnień.
Po pierwsze musisz posiadać wiedzę dotyczącą serwerów www, bądź osobę, która taki serwer skonfiguruje i będzie nim później zarządzała.
Jeżeli zdecydowalibyś się na wynajęcie takiej osoby to za skonfigurowanie serwera wzięłaby przynajmniej kilkaset złotych i za późniejszą administrację także kilkaset złotych miesięcznie.
Serwer musi być nieustannie podłączony do internetu, którego wg mnie, prędkość wysyłania (upload rate) powinna być przynajmniej rzędu 1 Mb/s. Taki dostęp do internetu jest dość drogi.
Serwer musi być nieustannie podłączony do prądu, co powoduje zwiększenie rachunku za energię elektryczną.
Jednym słowem, z naszego punktu nieopłacalne i powodujące wiele problemów.

Zalecamy na początek wykupić konto, gdyż jest to najtańsze rozwiązanie i nie musicie się martwić o ewentualną awarię systemu operacyjnego serwera - firmy hostingujące wykonują kopie zapasowe danych na wypadek awarii.



Oprogramowanie sklepu


Musisz zakupić własne oprogramowanie sklepu bądź licencję na wykorzystywanie gotowego oprogramowania.

Aby zakupić własne oprogramowanie musisz zgłosić się do firmy oferującej tworzenie takiego oprogramowania - np. firmy FLASHART STUDIO.
Możesz przedstawić swoje wymagania np. jakie funkcje powinien sklep posiadać, bądź firma oferująca takie rozwiązania może zaproponować własne pomysły, z których Ty wybierzesz sobie to, co Cię interesuje. Przy tworzeniu takiego sklepu możesz stworzyć dowolną szatę graficzną dla sklepu. Koszt wykonania takiego sklepu internetowego wynosi od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od modułów jakie będą się znajdować w sklepie, czy technologii wykonania sklepu.

Możesz także wykupić licencję na wykorzystywanie gotowego oprogramowania sklepu.
Sklep taki zazwyczaj jest tańszy od wykonania sklepu na zamówienie, ale wiąże się z nim wiele problemów:
Nie masz prawa sam modyfikować oprogramowania. Gdy chcesz stworzyć moduł w sklepie internetowym, którego nie oferuje dostawca oprogramowania, możesz napotkać bardzo duże problemy, gdyż dostawca oprogramowania może nie kwapić się do dalszego rozwoju systemu sklepowego.
Wykupując taką licencję zazwyczaj dodatkowo musisz zapłacić grafikowi za stworzenie unikalnej szaty graficznej (layoutu) i podłączenie go do takiego systemu sklepowego - czasami mogą wyniknąć nieoczekiwane komplikacje przy tego typu zabiegach.
Koszty takiej licencji są różne.
Możesz kupić licencję od kilkuset złotych do kilku tysięcy.
Niektórzy oferują inne rozwiązanie - nie płacisz za produkt, tylko płacisz miesięcznie za możliwość korzystania z oprogramowania - często usługa taka jest dostępna wraz z usługa hostowania sklepu - koszt od kilkuset złotych miesięcznie.
Koszt wykonania layoutu waha się w zależności od złożoności od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Koszt podpięcia layoutu do gotowego oprogramowania pewnie nie będzie droższy niż 2000 zł jednakże różne firmy mogą mieć bardzo zróżnicowane cenniki.

Domena sklepu


Domena sklepu to inaczej nazwa internetowa sklepu. np. www.flashartstudio.pl.
Każdy sklep musi taką domenę posiadać.
Każdy sklep może posiadać kilka domen.
Domena nie musi nazywać się tak jak nazwa firmy.
Jeżeli sprzedajesz np. ubrania, to twoja domena może nosić nazwę np. www.superubranie.pl.
Oczywiście domeny tld (top level domain) mogą być inne niż .pl czyli np. .pl .com .net .com.pl waw.pl .info .biz itd.
Koszt domeny waha się od kilku do kilkudziesięciu złotych rocznie.
Linki do przykładowych firm zajmujących się sprzedażą domen znajdziesz w rozdziale "Przydatne Linki".

Komputer i dostęp do internetu


Aby prowadzić sklep internetowy koniecznie musisz posiadać swój komputer oraz dostęp do internetu.
Tak na prawdę może być to dowolny komputer, który będzie na tyle szybki, że nie będzie Cię denerwował przy przełączaniu stron.
Internet też nie musi być najszybszy, ale powinien dawać możliwość w miarę szybkiego wgrywania (uploadu) plików graficznych do sklepu (zdjęć produktów) - zalecam absolutne min. 256 Kb/s.

Oferta sklepu


Przed otworzeniem sklepu poświęć dużo czasu na przygotowanie wyczerpujących opisów produktów sprzedawanych w sklepie internetowym.
Ponieważ klienci nie mogą dotknąć sprzedawanego produktu, muszą mieć o nim jak najwięcej informacji.
Przygotuj także starannie zdjęcia, najlepiej kilka zdjęć do każdego produktu. Zdjęcia to jedyny kontakt klienta z produktem, które często przesądzają o podjęciu decyzji o zakupie produktu w Twoim sklepie internetowym.
Przygotuj cennik produktów, tak abyś był konkurencyjny wobec innych sklepów w tej samej branży. Pamiętaj jednak o tym, że też musisz zarabiać. Nie oferuj cen, które nie będą Ci się opłacać. Nie ma sensu przygotowywania tylko wybranych cen niższych, niemalże niższych niż cena zakupu, bo będziesz na nich tracił, a klient i tak poszuka cen innych produktów w innych sklepach i pewnie wybierze tam gdzie taniej.

Reklama i pozycjonowanie


Od początku musimy pomyśleć o reklamie i pozycjonowaniu sklepu. Nie ma takiej możliwości abyście odnieśli sukces w internecie bez reklamy.
Należy przeznaczyć na to w początkowej fazie rozwoju sklepu jak największy budżet. Oczywiście reklamowanie może być też tanie i skuteczne.
Formy reklamy opisałem już w artykule Sklep Internetowy - czy warto? . Zapraszam więc do przeczytania również tego artykułu.

Kasa fiskalna


Kasa fiskalna jest wymagana nie koniecznie od razu ale już w początkowej fazie działania sklepu. Zobacz rozdział "Regulacje prawne". Łatwiej nauczyć się obsługi kasy od początku przy małej ilości produktów niż później, gdy będziemy mieli setki zamówień miesięcznie.

Ruszamy


01/. zakładasz działalność gospodarczą
02/. organizujesz dostawców
03/. organizujesz firmy kurierskie
04/. organizujesz koto www
05/. organizujesz oprogramowanie sklepu (włącznie z formami płatności)
06/. rozpoczynasz działalność gospodarczą
07/. organizujesz towar (wszelkie towar kup już po rozpoczęciu działalności, bo nie będziesz mógł ich rozliczyć)
08/. wprowadzasz dane
09/. uruchamiasz sklep internetowy
10/. reklamujesz sklep internetowy
11/. zaczynasz zarabiać pierwsze pieniądze ze sklepu internetowego

Przydatne linki


Poniżej zamieszczam kilka przydatnych linków. Jeżeli znasz jakieś linki, które mogą ułatwić internautom otwarcie sklepu internetowego prześlij je na adres office@flashartstudio.pl wpisując w tytule: Artykuły - sklepy internetowe.
Jeżeli jakiś poniższy link nie działa, bardzo prosimy o taką informację również pod adresem office@flashartstudio.pl

Ustawy / artykuły / prawo:

http://www.biznesforum.pl/pkd/ - wyszukiwarka PKD
http://www.klasyfikacje.pl/drzewo.php?baza=PKD - drzewo PKD
http://www.stat.gov.pl/wyszukiwarka/ - informacje o PKD

ustawa o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 roku.

rozporządzenie dotyczące kas rejestrujących (kas fiskalnych)

ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny

ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego

ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. O świadczeniu usług drogą elektroniczną

ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych


Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych

Płatności elektroniczne:
www.paypal.pl
www.platnosci.pl

Karty kredytowe:
www.platnosci.pl
www.polcard.pl

Płatności SMS:
www.atomsms.pl
kody.wapacz.pl

Sprzedaż domen:
www.nazwa.pl
www.home.pl

Sprzedaż kont www:
www.flashartstudio.pl
www.home.pl
www.nazwa.pl

Sprzedaż serwerów dedykowanych:
www.home.pl
www.nazwa.pl



Nasi wybrani Klienci dla których pracowaliśmy

Doświadczenie i profesjonalizm sprawia, że pracujemy zarówno dla największych jak dla najmniejszych.